sepr/

SHORT FORM ORDER
SUPREME COURT - STATE OF NEW YORK
Present:
HON. F. DANA WINSLOW,
Justice
TRIAL/IAS, PART §
MARILYN SILVERMAN, NASSAU COUNTY
Plaintiff,
-against- MOTION SEQ. NO.: 002, 003
MOTION DATE: 12/22/09
NEWSDAY INC,,
INDEX NO.: 9540/08
Defendant.

The following papers having been read on the motion (numbered 1-4):

Notice of Motion for Summary Judgment
Affirmation in Support of Defendant’s
Notice of Cross Motion to Compel Discovery
Affidavit in Opposition

W=

Motion by defendant Newsdéy, Inc. (“Newsday”), pursuant to CPLR 3212 for
sunﬁnary judgment dismissing the complaint, on the grounds that plaintiff is a “public
official” and/or “public figure” for the purposes of this libel action, and consequently,
she cannot establish that Newsday published the challenged news article with
constitutional malice, is granted.

Cross-motion by plaintiff for an order compelling discovery is denied as moot.

Background

Plaintiff Marilyn Silverman was employed by the Roslyn Union Free School
District from October 1977, until June 2002, when she retired. From August 1988
until her retirement, she served as Assistant Superintendent of Curriculum and
Instruction. Her annual salary in 2001 was $153,700. In her final two years of

employment she also received additional lumpsums in the amount of $80,000 for each




year (see Exhibit A to Silverman affidavit).
The District operates five schools: an early childhood school, two elementary
schools, a middle school, and a high school. The District workforce includes more

than 600 employees, and in 2001-2002 had expenditures of more than $62,000,000.

Approximately two years after plaintiff’s retirement, news broke of the “Roslyn
School District Embezzlement Scandal.” Allegations surfaced that various officials
and employees of the Roslyn School District had misappropriated large amounts of
taxpayer money.

In March, 2005, after an investigation covering the period from 1996 through
2004, the New York State Comptroller issued a report (Exhibit 2 to the Smith
affirmation), finding that there had been widespread misuse of funds in the amount
of more than $11,000,000. The report listed twenty-nine individuals, including
plaintiff, who had benefitted from the misuse of District funds. In the report, the
amount of funds allegedly misused by plaintiff was listed as $106,822.

A number of former employees of the District had embezzled District moneys
to pay their personal credit cards, personal mortgages, cars, travel, and other personal
expenses. The allegations regarding plaintiff included alleged overpayments of salary
and overuse of vacation days.

Five individuals pleaded guilty and were incarcerated in the scandal:
Superintendent Frank Tassone, Assistant Superintendent Pamela Gluckin, Accounts
Clerk Debra Rigano, Stephen Signorelli (Tassone’s domestic partner), and Andrew
Miller (the District’s auditor). John McCormick, Gluckin’s son, pleaded guilty, was
ordered to pay restitution, and received probation. No criminal charges were brought

against plaintiff.



The District pursued or threatened to pursue civil claims against several
individuals, including plaintiff, and conducted its own investigation. According to the
District, plaintiff owed it more than $190,000, based upon unauthorized lump sum
payments for salary and benefits ($136,028), unauthorized vacation days ($13,085),
unauthorized petty cash disbursements ($38,039), and unauthorized retention of a
district computer ($3,579). |

Plaintiff vigorously disputed these charges, but agreed to settle all claims
against her in exchange for the payment of $35,000 (see release annexed as Exhibit 8
to the Smith Affirmation). In an affidavit in the record plaintiff alleges that to this day
she does not know how the allegedly unauthorized compensation and vacation day
payments were calculated, although she does admit that her own investigation
revealed a liability to the District for almost $15,000 based on inadvertent clerical
errors (Silverman affidavit, pars. 8 and 11). Plaintiff states that she agreed to the
settlement in order to put the matter behind her, because the legal fees in defending a
District action would have exceeded the amount the District was demanding, and
because the stress was affecting her health (Silverman affidavit, par. 12).

The Challenged News Article

On March 20, 2008, Newsday published an article (Exhibit A to the cross-
moving papers) on the efforts to recover money that had been misappropriated as part
of the scandal. The article was written by Newsday reporter Christina Hernandez,
and edited by Deputy Editor, Michael Dobie. Doug Wolfson, the Executive News
Editor, added the words “theft” and “convicted” to the sub-headline at issue.

The large caption of the article was “A ‘lucky’ return”, and underneath sub-
headlines provided as follows:

Roslyn district recoups $5.5M from ex-employees convicted in



infamous theft from schools

What’s been recovered
How much money has been recouped from each of the central figures in

the Roslyn school district embezzlement scandal.

The article, which did not mention plaintiff, was accompanied by a pie chart showing
the “total recovered - $5,484,030" as compared to the “amount stolen - $11,200,000.”
In addition, the article included photographs of Tassone, Gluckin, Rigano, and
McCormick, as individuals who were convicted in the scandal, and each photograph
was labeled with the amount recovered from each individual. Plaintiff’s photograph
was also included, and the $35,000 settlement with the District was listed as the
amount recovered.

By letter dated March 26, 2008 (Exhibit 27 to the Smith affirmation), plaintiff’s
attorney advised Newsday that the article was false and defamatory, as respects the
plaintiff. On April 2, 2008, Newsday printed the following correction:

A headline March 20 about the Roslyn school district’s recovery
of money from ex-employees in an embezzlement scandal was
incorrect on the legal status of two figures in the case. Marilyn
Silverman and Harvey Gluckin were not convicted in the theft of

money.

Plaintiff states that the “correction” made matters worse, as the inference to be drawn
was that although not convicted, she had been arrested and indicted for stealing from

the District, just like Tassone, Gluckin, and Rigano (Silverman affidavit, par. 20). In



May, 2008, plaintiff commenced this libel action.
Summary Judgment Standard

Summary judgment is the procedural equivalent of a trial [S.J. Capelin
Associates, Inc. v Globe Mfg. Corp., 34 NY2d 338, 341 (1974)]. The proponent must
make a prima facie showing of entitlement to judgment as a matter of law [Giuffrida
v Citibank Corp., 100 NY2d 72, 82 (2003); Alvarez v Prospect Hosp., 68 NY2d 320,
324 (1986)]. Once a prima facie case has been, the party opposing the motion must
come forward with proof in evidentiary form establishing the existence of triable
issues of fact or an acceptable excuse for its failure to do so [Zuckerman v City of
New York, 49 NY2d 557, 562 (1980)]. Summary judgment is favored by the New
York courts in libel cases, so as not to protract litigation and thereby chill the exercise
of constitutional freedoms [Armstrong v Simon & Schuster, Inc., 85 NY2d 373, 379
(1995); Immuno AG v Moor-Jankowski, 77 NY2d 235, 256, cert. den. 500 US 954
(1991)].

The “Public Official”/ “Public Figure” Issue

Defamation is defined as a false statement that exposes a person to public
contempt, ridicule, aversion, or disgrace [Town of Massena v Healthcare
Underwriters Mut. Ins. Co., 98 NY2d 435, 444 (2002)]. A “public official” or a
“public figure” may not recover damages for defamation unless the official proves
that the offending statement was made with “actual malice” [Huggins v Moore, 94
NY2d 296, 301(1994)]. “Actual malice” is defined for constitutional purposes as
either knowledge that the challenged statement is false, or reckless disregard for the
truth [Huggins at 301, citing New York Times v Sullivan, 376 US 254, 279-280
(1964)].

A government employee is considered a “public official” when the position



“has such apparent importance that the public has an independent interest in the
qualifications and performance of the person who holds it, beyond the general public
interest in the qualifications and performance of all government employees”
[Rosenblatt v Baer, 383 US 75, 86 (1966)]. The “public official” “designation applies
at the very least to those among the hierarchy of government employees who have, or
appear to the public to have, substantial responsibility for or control over the conduct
of governmental affairs [Rosenblatt at 85]. A public high school principal is a “public
official” [Jee v New York Post Co., 176 Misc 2d 253 (Sup. Ct., NYCty, 1998), affd
260 AD2d 215 (1* Dept.), Iv app den 93 NY2d 817 (1999); see also Jimenez v United
Federation of Teachers, 239 AD2d 695 (1* Dept.), app dsmd 90 N'Y2d 890
(1997)(acting public school principal must prove actual malice)]. Courts in other
states have held assistant superintendents of school districts to be “public officials”

~ [Beck v Lone Star Broadcasting Co., 970 SW2d 610, 614-15)(Tex App. 1998);
Haguewood v Gannett River States Publishing Corp., 2007 WL 1728700 (S.D. Miss.,
2007)].

A “public figure” is one who has assumed a “role of especial prominence in the
affairs of society” [Gertz v Robert Welch Inc., 418 US 323, 345 (1974)]. The essential
element underlying the category of “public figures” is that the publicized person has
taken an affirmative step to attract public attention [James v Gannett Co., Inc.,40
NY2d 415, 422 (1976)]. A School District Superintendent of buildings and Grounds
was a “public figure” in the context of the controversy surrounding his appointment
[Di Bernardo v Tonawanda Publishing Corp., 117 AD2d 1009 (4" Dept. 1986)], as
was a member of the Commack Board of Education running for reelection [Shulman v
Hunderfund, 12 NY3d 143 (2009)].

“Limited public figures” are those who have voluntarily injected themselves or



are drawn into a particular public controversy [Guerrero v Carva, 10 AD3d 105, 115
(1° Dept. 2004); see Huggins at 302]. New York also recognizes “involuntary limited
purpose public figures” [Daniel Goldreyer, Ltd v Dow Jones & Co., Inc., 259 AD2d
353 (1% Dept.), v app granted 93 N'Y2d 811, app withdrawn 93 N'Y2d 1013 (1999)].
A three-part framework for making such a determination requires the following: (1)
there is a public controversy; (2) plaintiff played a sufficiently central role in that
controversy; and (3)the alleged defamation was germane to the plaintiff’s
involvement in the controversy [Dameron v Washington Magazine, Inc., 779 F2d
736, 741(D.C. Cir. 1985), cert. den. 476 US 1411 (1986)].
Discussion

Plaintiff argues that she is neither a “public official,” nor a “public figure”
because, inter alia, she had no “final decision-making authority,” “direct control,” or
“disciplinary authority” for policy making, curriculum, and tenure. She states that her
role was to manage “certain day-to-day internal operations of the School District as
they pertained to curriculum”(Silverman affidavit, par. 34). Plaintiff does admit
however that she supervised principals and department heads, observed teachers to be
recommended for tenure, supervised the drafting of the School Behavior Code,
prepared curriculum proposals, occasionally resolved issues with the teacher’s union,
reviewed the annual proposed budget, and set the parameters of the principals’ master
schedules by allotting the number of teachers and classes for each subject and
orchestrating the scheduling/staffing process to assure compatibility with district-
wide staffing needs.

Plaintiff’s job description (Exhibit 3 to the Smith affirmation), inter alia,
provides for her to initiate, plan, maintain, review and evaluate all aspects of the

curricular and instructional programs in the district, prepare all reports required by the



State Education Department, assist in the preparation, explanation and administration
of the school budget, serve as a member of the Superintendent’s Cabinet and lead the
Department Heads’ Curriculum Council, orchestrate the scheduling/staffing process
for all schools in the district, supervise and work with principals, department heads,
and program directors. The record also contains a letter dated June 10, 2002, from the
Coordinating Council of Parent Associations for the Roslyn Public Schools (Exhibit 4
to the Smith affirmation), describing the personal impact that plaintiff had on the
lives of the students of the school district and their parents. The letter states that
plaintiff “helped us create a middle school, developed our Shared Decision Making
Plan, and hired and mentored many outstanding teachers and administrators” and
“oversaw the education of Roslyn students from 18 months to 81 years in our Adult
Continuing Education Program.”

Based on the foregoing, the Court concludes that plaintiff was a government
employee who had, or appeared to have had, substantial responsibility for or control
over education in the Roslyn school district. The public would have had an
independent interest in her qualifications and performance, beyond the general public
interest in the qualifications and performance of all government employee. Defendant
has made a prima facie case that plaintiff was a “public official,”and plaintiff has
failed to raise a triable issue of fact in opposition.

While it may not be said that plaintiff injected herself into the Roslyn school
district embezzlement scandal, she was drawn into the controversy over misused
school district funds due to the allegations of overpayments of salary and overuse of
vacation days. This was plainly a public controversy, regarding the misuse of public
moneys. The fact that the school district recouped $35,000 from plaintiff rendered her

involvement in that controversy to be a “sufficiently central” one. The alleged



defamation, that she was convicted in the scandal, was germane to her involvement in
the controversy, although incorrect. Under these circumstances, this Court finds that
defendant has presented a prima facie case that plaintiff was also an “involuntary
limited purpose public figure.” Plaintiff has failed to raise a triable issue of fact in
opposition.
Conclusion

The consequence of this Court’s finding that plaintiff is both a “public official”
and an “involuntary limited purpose public figure” is that plaintiff must prove that
Newsday published the challenged news article with “actual malice,” namely,
knowledge of falsity or a reckless disregard for truth or falsity thereof. On this record
there is only evidence of negligence and a failure to investigate. However negligence
does not suffice [Massorn v New Yorker Magazine, Inc., 501 US 496, 510 (1991);
Kipper v NYP Holdings Co. Inc., 12 NY3d 348, 355 (2009)], and the failure to
investigate the truth, standing alone, is not enough to prove actual malice, even if a
prudent person would have investigated before publishing the statement [Sweeney v
Prisoners’ Legal Services of New York, Inc., 84 NY2d 786, 793 (1995); Berger v
Temple Beth-El of Great Neck, 41 AD3d 626, 627 (2" Dept. 2007)]. In the absence of
evidence that rises to the level of knowledge of falsity or reckless disregard,
defendant’s motion for summary judgment dismissing the complaint must be
granted.

This Constitutes the Order of the Court.

Dated: 2! 2010

ENTEFRED
APR 14 2010

NASSAU COUI ¥ 4
COUNTY CLERK'S OFFICE /9/




